Vytvořil televizi pro 21. století. Teď chce totéž u novin

Profil

Odcházející šéf britské BBC může být spokojen. Přebíral skandály stíhané médium, které po osmi letech odevzdává v mnohem lepším stavu. Dokáže ale totéž s dalším upadajícím mediálním gigantem na druhé straně Atlantiku?

Mark Thompson
23.8.2012 8:40   |  

Vítězství z londýnských olympijských her si neodvezli jen Barbora Špotáková či Usain Bolt. Olympijské vítězství pro sebe získal i generální ředitel BBC Mark Thompson. Několik kanálů přenášelo živě sportovní klání 24 hodin v kuse, interaktivní videa si připsala na 50 milionů zhlédnutí, mobilní olympijská aplikace byla stažena 1,9milionkrát. „Nasadili jsme novou laťku pro pokrývání velkých událostí v budoucnosti. Byly to první olympijské hry, které divákům daly skutečné možnosti výběru a kontroly,“ pochválil svou BBC šťastný Thompson.

Nyní je však již jasné, že v minulých týdnech žil Thompson nejen dobrým pocitem ze zvládnuté olympiády. Už v lednu ho poprvé kontaktoval vydavatel New York Times (NYT) Arthur Sulzberger s dotazem, zda by nechtěl své know-how přechodu na digitální šíření mediálního obsahu zúročit i v nejprestižnějším americkém listě. NYT jsou sice ověnčené spoustou Pulitzerových cen, utíkají jim ale jak čtenáři, tak inzerenti. Thompson, který dávno před hrami prohlásil, že po olympiádě v čele BBC končí, se dlouho rozmýšlel. Nakonec se rozhodl až někdy uprostřed olympiády a po závěrečném ceremoniálu okamžitě odletěl na nejtěžší misi svého profesního života.

Bohatý a ještě bohatší

Thompson se úspěšně drží stranou zájmu médií. Raději je ovládá. Jediný „skandál“, který ho provází, se týká jednoho nepovedeného žertu, kdy ještě jako nepříliš významný editor kousl do ruky svého kolegu. Jinak má Thompson minulost bez poskvrny. Oddané katolictví do něj vpravili jezuité ve škole. Následovalo studium angličtiny v Oxfordu. Od roku 1981 postupoval příčku po příčce v BBC, od asistenta přes editora až po manažerské funkce v devadesátých letech. V roce 2002 si odskočil na dva roky na konkurenční Channel 4, ale od roku 2004 byl už v pozici nejvyššího zpět v britské veřejné službě. Snad jedinou kontroverzi spojenou s Thompsonem byl jeho plat v čele BBC. V roce 2010 se k šéfově roční apanáži ve výši 834 tisíc liber veřejně vyjádřili i jeho vlastní zaměstnanci. Ten plat je prý „chybný a zhoubný“. Debata o výši Thompsonova platu však nyní získává na úsměvnosti. Z 671 tisíc liber, které naposledy v BBC pobíral, si v NYT polepší až na 10,5 milionu dolarů (6,7 milionu liber), pokud se mu podaří dosáhnout na všechny bonusy a odměny.


Čtěte také:

Rádio Česko se nejspíš přesune na internet

The Daily Telegraph: BBC na dně Temže


Čechy vyměnil za Araby

Jeho velká chvíle přišla v roce 2004. Stal se generálním ředitelem BBC po Gregu Dykeovi, kterého smetla kauza neprofesionálního zpravodajství o důvodech útoku Američanů a Britů na Irák. Mezi Brity, kteří obvykle BBC přezdívají „Beeb“, se na čas ujala ironická přezdívka Blair’s Broadcasting Corporation nebo Baghdad Broadcasting Corporation, obojí jako narážka na servilnost BBC vůči tehdejšímu premiérovi Tonymu Blairovi. S Blairem sice Thompsona pojila menšinová katolická víra v protestantské zemi, ale to bylo asi tak všechno. Thompson se uvedl masivním propouštěním, zpřísněním editorských zásad a důrazem na partajní nezávislost. V roce 2010 dokonce otevřeně přiznal, že BBC tradičně tíhlo v politickém zpravodajství doleva. Ale s tím je už prý konec. Za dlouhých osm let se mu ale samozřejmě nemohlo podařit, aby jeho BBC zůstala bez jakéhokoli šrámu. Asi nejožehavější problém musel řešit v roce 2008, kdy dvojice komiků z jedné stanice BBC zavolala herci Andrewu Sachsovi a nechutně ho mystifikovala vzkazem na záznamníku, že jeden z nich spal s hercovou vnučkou. Thompson se musel omlouvat a BBC zaplatila pokutu 150 tisíc liber, nicméně Thompson se zároveň postavil za komiky s tím, že balancování na hraně vkusu je jejich povoláním.

Přes celkové pozvednutí BBC bude mít Thompson u Čechů asi navždy vroubek. Byl to on, kdo v roce 2005 oznámil rušení deseti zahraničních rádiových stanic, včetně té české. BBC v češtině musela utichnout, aby Thompson měl dost peněz pro mediální expanzi především v arabském světě. Od roku 2008 tak vysílá BBC Arabic, ale nedá se říct, že by zcela splnila očekávání. Al-Džazíra a další stanice si totiž už dříve arabské diváky rozebraly.

iPlayer vládne všem

Přes všechny drobné nezdary Thompson uspěl jako manažer, který BBC úspěšně dovedl do 21. století. Těžkopádnou organizaci s 23 tisíci zaměstnanci, která má rozpočet čtyři miliardy liber z velké části zajištěný výběrem povinného 145librového televizního poplatku, Thompson zcela změnil. Tisíce pracovních míst přesunul do Manchesteru a dalších měst. Nikdo už BBC nevytýká omezenost rozhledu na Londýn. Vedle tradičního důrazu na zpravodajství a dokumenty nalákal další diváky i na nejrůznější talentové show a jinou zábavu. BBC pod ním zvládla vytvořit několik inteligentních zábavních pořadů, například široce ceněné seriálové drama Sherlock. A v neposlední řadě dokázal zajistit u politiků nezměněný přísun peněz až do roku 2017.

Především ale vytvořil novou digitální podobu mediálního obra. BBC iPlayer je internetová verze televize a rádia, která by slušela každému médiu veřejné služby. Od roku 2008 tak BBC umně kombinuje internetové zpravodajství s komfortním prohlížením televizní nabídky a možností poslechu rádií. Ve snaze stát se pro Brity hlavní mediální branou zahrnula BBC minulý rok do svého iPlayeru i nabídku jiných televizí. Aplikace pro mobilní telefony je samozřejmostí. Sázka na digitální obsah a nová média Thompsonovi bezpochyby vyšla. Službu iPlayeru používá 40 procent všech dospělých Britů. Podle Guardianu služba „změnila divácké návyky celého národa“.

Probudí i „šedou dámu“?

Je tedy jasné, proč po něm Sulzberger sáhl. Chce od něho, aby NYT, ale i jejich mezinárodní verzi International Herald Tribune či třeba Boston Globe také dovedl do digitální éry. Je už nejvyšší čas. Jen za druhé čtvrtletí mateřská společnost New York Times Company vykázala ztrátu ve výši 88 milionů dolarů. Pro Thompsona to bude nejspíše těžší úkol než modernizace BBC. NYT se totiž už léta pokoušejí o nové postupy na internetu. V roce 2005 jako jedny z prvních zavedly zpoplatnění obsahu. Později se rozhodly pro částečné zpřístupňování článků prostřednictvím formátu Times Select (který mnozí z hlavních komentátorů NYT tvrdě kritizují, protože je odřezává od podstatné části publika). NYT je i v mobilech či tabletech. Přesto to nestačí. Příjmy z digitálního obsahu by měly být násobné, aby vyvážily ztráty z „papíru“.

Sulzberger si od Thompsona slibuje, že Brit konečně najde správný recept: „Naše budoucnost je ve videu, sociálních sítích, mobilech,“ prohlašuje. Zda své digitální know-how dokáže Thompson prodat i v Americe, je otázka. Jeho kritici připomínají, že až na dva roky na Channel 4 se vždy spoléhal na přísun peněz od britských koncesionářů. Nyní musí zběhlé čtenáře NYT přesvědčit, aby si „šedou dámu“ znovu dobrovolně předplatili. A je jedno, zda v „papíru“, v mobilu nebo v počítači.


Mark John Thompson

Narodil se 31. července 1957 v Londýně. Studoval v jezuitské škole, potom angličtinu v Oxfordu.
Svou kariéru spojil s BBC, kde na různých pozicích pracoval od roku 1981.
V roce 2002 si vyzkoušel působení v Channelu 4, od roku 2004 až dosud byl generálním ředitelem BBC. Pozvedl původní tvorbu BBC a připravil společnost na digitální věk. Přehrávač internetové televize a rádia BBC iPlayer změnil divácké návyky Britů
Po úspěšném pokrytí olympiády oznámil, že odchází šéfovat New York Times.
Polepší si až na 10,5 milionu dolarů za rok, pokud dosáhne na všechny bonusy
S americkou manželkou má tři děti. Časopis Forbes ho pravidelně řadí mezi nemocnější lidi světa

Autor článku: David Klimeš

Komentáře

Čtěte také

Snímání poznávacích značek aut v Německu prý ohrozí soukromí řidičů

Snímání poznávacích značek aut v Německu prý ohrozí soukromí řidičů

Návrh německého ministra dopravy na zavedení dálničního mýtného čelí v Německu kritice. Organizace na ochranu osobních údajů odmítají elektronickou formu mýtného, která počítá se… více

Euro v iPadu

E15news

Zpravodajství do e-mailové schránky.

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web